Překážky řízení před finančním arbitrem
Finanční arbitr ve sporu spotřebitele s finanční instituce, který by jinak spadal do jeho působnosti, již nemůže rozhodnout, pokud nastala některá z dalších zákonných překážek řízení, tedy
Spotřebitelské spory na finančním trhu mimo působnost finančního arbitra
Současně některé spory spotřebitelů a finančních institucí, přestože se týkají finančního trhu, do působnosti finančního arbitra dosud nenáleží. Jedná se především o spory
Přesto se s nimi veřejnost na finančního arbitra obrací.Finanční arbitr musí tyto spotřebitele bohužel odmítnout a odkázat je na Českou obchodní inspekci, která řeší spotřebitelské spory, které nespadají do působnosti finančního arbitra. Česká obchodní inspekce tak musí řešit ve svém zjednodušeném a nezávazném řízení složité spory spotřebitelů s finančními institucemi.
Další orgány mimosoudního řešení spotřebitelských sporů
Dalšími orgány mimosoudního řešení spotřebitelských sporů jsou Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad, Česká obchodní inspekce nebo subjekty pověřené Ministerstvem průmyslu a obchodu.
Český telekomunikační úřad
Český telekomunikační úřad je orgánem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb, rozhoduje spory mezi osobou vykonávající komunikační činnost na straně jedné, a účastníkem, popřípadě uživatelem na straně druhé, a to na základě návrhu kterékoliv ze stran.
Český telekomunikační úřad současně vykonává dozor nad ochranou spotřebitele na úseku služeb elektronických komunikací. Dále Český telekomunikační úřad rozhoduje o námitkách proti vyřízení reklamace poštovní služby.
Bližší informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů prostřednictvím Českého telekomunikačního úřadu lze získat zde: https://www.ctu.cz/resene-spory-ctu. Kontakt: Český telekomunikační úřad, Sokolovská 219, Praha 9, poštovní přihrádka 02, 225 02 Praha 025, telefon: 224 004 111, e-mail: podatelna@ctu.cz, ID datové schránky a9qaats.
Energetický regulační úřad
Energetický regulační úřad je orgánem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství, a to v rozsahu působnosti stanovené právním předpisem upravujícím elektroenergetiku, plynárenství a teplárenství.
Energetický regulační úřad tak řeší spotřebitelské spory vyplývající ze smlouvy o poskytování služeb, jejichž předmětem je dodávka elektřiny, plynu, tepelné energie nebo jejich distribuce. Typicky se jedná o smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny nebo plynu, případně smlouvu o dodávce tepelné energie.
Bližší informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů prostřednictvím Energetického regulačního úřadu lze získat zde: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakt:Energetický regulační úřad, oddělení sporných řízení, Masarykovo nám. 5, 586 01 Jihlava, telefon: 564 578 658, e-mail: podatelna@eru.cz, ID datové schránky: eeuaau7.
Česká obchodní inspekce
V ostatních případech, ve kterých není příslušný spor rozhodovat finanční arbitr, Český telekomunikační úřad nebo Energetický regulační úřad, je orgánem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů Česká obchodní inspekce.
Česká obchodní inspekce vede řízení zahájené na návrh spotřebitele, a pokud se strany sporu v zákonem stanovené lhůtě nedohodnou nebo spotřebitel od řízení neodstoupí, řízení marným uplynutím lhůty končí. Česká obchodní inspekce tedy nevydává žádné rozhodnutí ve věci.
Bližší informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů prostřednictvím České obchodní inspekce lze získat zde: https://www.coi.cz/informace-o-adr/. Kontakt: Česká obchodní inspekce, Ústřední inspektorát ČOI, Štěpánská 796/44, 120 00 Praha 2, poradenská linka telefon: 222 703 404, e-mail: adr@coi.cz, ID datové schránky x7cab34.
Česká obchodní inspekce současně kontroluje právnické a fyzické osoby, které nabízejí, prodávají, dodávají nebo uvádějí na trh výrobky, nabízejí nebo poskytují služby nebo vyvíjejí jinou činnost podle zákona o České obchodní inspekci, pokud podle zvláštních právních předpisů nevykonává dozor jiný správní úřad. V rámci výkonu dozoru může Česká obchodní inspekce provést šetření, zda v uvedeném případě nedošlo k porušení zákona o ochraně spotřebitele a případně uložit veřejnoprávní sankci. Podnět lze zaslat přímo na inspektorát příslušný podle místa, kde k předmětnému jednání došlo. Seznam inspektorátů lze získat zde:https://www.coi.cz/kontakty-inspektoraty/.
Subjekty pověřené Ministerstvem průmyslu a obchodu k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů
K mimosoudnímu řešení spotřebitelského sporu z neživotního pojištění je vedle České obchodní inspekce příslušná i Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven z. ú. jako subjekt pověřený Ministerstvem průmyslu a obchodu.
Bližší informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů z neživotního pojištění prostřednictvím Kanceláře ombudsmana České asociace pojišťoven z. ú. lze získat zde: https://www.ombudsmancap.cz/. Kontakt: Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven z. ú., Elišky Krásnohorské 135/7, 110 00 Praha 1, telefon: 602 273 096, e−mail:kancelar@ombudsmancap.cz, ID datové schránky: i4ymwu8.
Soudy a orgány činné v trestním řízení
Platí, že každý, kdo se cítí být poškozen na svých právech, má možnost obrátit se na obecné soudy České republiky (blíže zde: https://www.justice.cz), proto právo spotřebitelů domáhat se svých práv v řízení před obecnými soudy tímto není dotčeno.
V případě podezření na spáchání trestného činu je na místě se obrátit na Policii České republiky (kontakt na příslušný útvar https://www.policie.cz/imapa.aspx), případně je možné obrátit se na státní zastupitelství (kontakt na příslušná státní zastupitelstvíhttps://verejnazaloba.cz/prehled-statnich-zastupitelstvi/).
Pro soudní řízení v případech, kdy není věc možné řešit před orgány mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, lze využít komerční právní pomoci (seznam advokátů https://vyhledavac.cak.cz), v některých případech lze využít bezplatné poradenství poskytované Českou advokátní komorou (https://www.cak.cz/scripts/detail.php?id=2617) nebo bezplatné poradny, jejichž kontakty lze vyhledat na internetu (např. zadáním do vyhledavače kombinace slov „bezplatná právní poradna“); v této souvislosti je však nutno upozornit, že mezi nalezenými odkazy se může vyskytovat i značné množství subjektů poskytujících placené služby, je tak na místě značná opatrnost.
Orgány veřejnoprávního dohledu nebo státního dozoru
Vedle orgánů mimosoudního řešení sporů se mohou spotřebitelé obracet i na státní orgány vykonávající veřejnoprávní dohled či dozor s podněty k provedení dohledu nebo kontroly.
Česká národní banka
Orgánem veřejnoprávního dohledu nad finančním trhem je Česká národní banka. Česká národní banka nemůže rozhodnout ve sporu mezi spotřebitelem a finanční institucí, ani právně závazně posoudit existenci práv či povinností vyplývajících ze soukromoprávního vztahu.Na základě přijatého podnětu je však Česká národní banka oprávněna provést šetření a případně zahájit správní řízení o udělení veřejnoprávní sankce dohlíženému subjektu. O výsledku šetření, včetně případného zahájení správního řízení, informuje Česká národní banka na jeho žádost stěžovatele do 30 dnů ode dne, kdy obdržela podnět.
Bližší informace o výkonu dohledu prováděného Českou národní bankou lze získat zde: https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/vykon-dohledu/. Kontakt: Česká národní banka, Na Příkopě 28, 110 00 Praha 1, telefon: 224 411 111, e-mail: info@cnb.cz, ID datové schránky: 8tgaiej.
Ministerstvo financí
Státní dozor nad penzijními společnostmi a penzijními fondy v souvislosti s poskytováním státního příspěvku a hospodařením s ním a státní dozor nad dodržováním podmínek pro poskytování státní podpory stavebního spoření vykonává Ministerstvo financí. Ministerstvo financí nemůže rozhodnout ve sporu mezi spotřebitelem a penzijní společností, penzijním fondem nebo stavební spořitelnou, ani právně závazně posoudit existenci práv čipovinností vyplývajících ze soukromoprávního vztahu.Na základě přijatého podnětu je však Ministerstvo financí oprávněno provést šetření a případně zahájit správní řízení o udělení veřejnoprávní sankce dozorovanému subjektu.
Bližší informace o výkonu státního dozoru prováděného Ministerstvem financí lze získat zde: https://www.mfcr.cz/cs/soukromy-sektor/stavebni-sporeni/kontroly-u-stavebnich-sporitelen-a-penzi. Kontakt: Ministerstvo financí, odbor 36 – Státní kontrola a dozor na finančním trhu, Letenská 15, 118 10 Praha 1, telefon: 257 041 111, e-mail: podatelna@mfcr.cz, ID datové schránky: xzeaauv.
Úřad pro ochranu osobních údajů
Dozor nad dodržováním povinností při správě a zpracování osobních údajů vykonává Úřad pro ochranu osobních údajů. Úřad pro ochranu osobních údajů nemůže rozhodnout ve sporu mezi soukromými subjekty, ani právně závazně posoudit existenci práv či povinností vyplývajících ze soukromoprávního vztahu. Na základě přijatého podnětu je však oprávněn provést šetření, zda v uvedeném případě nedošlo k porušení zákona o ochraně osobních údajů a případně uložit veřejnoprávní sankci.
Bližší informace o dozorové a rozhodovací činnosti Úřadu pro ochranu osobních údajů lze získat zde: https://www.uoou.cz/dozorova-a-rozhodovaci-cinnost/ds-1277/p1=1277.Kontakt: Úřad pro ochranu osobních údajů, Pplk. Sochora 27, 170 00 Praha 7, telefon: 234 665 555, e−mail: posta@uoou.cz, ID datové schránky: qkbaa2n.